loading...
                              
آتنا صادقی بازدید : 1 سه شنبه 15 اسفند 1391 نظرات (0)

 

 

اشاره:

«أقِمِ الصَّلاه لِذِکرِي»1

براستي چرا نماز از ميان اعمال و عبادات دين به عنوان ياد خداوند و عمود دين معرفي و توصيه شده است و اندازه ثواب اين فريضه به هنگام برپايي با جماعت خارج از تصور انسان است.

حضرت پيامبر (ص) فرمودند: «اگر تعداد نمازگزاران صفوف جماعت از 10نفر فراتر رود، پاداش هر رکعت آن، آنقدر زياد مي گردد که حتي اگر تمام آسمانها کاغذ شوند و تمام درياها مرکّب و همه درختان قلم گردند و همه فرشتگان مأمور نوشتن آن، نمي توان پاداش آن را ثبت نمود و پاداش آن فقط در خور محاسبه ذات بيکران الهي است.»2

در حديثي ديگر فرمودند: «هرکس مقيّد به حضور در نماز جماعت تحت هر شرايطي باشد از پل صراط همچون برق عبور مي کند و به بهشت نائل مي گردد.»3

مقاله حاضر به بررسي مختصري در مورد آثار فرهنگي و تربيتي نماز مي پردازد.

واژه «صلاه» در لغت به معناي دعاست از آنجا که نماز شامل دعا نيز مي باشد اين واژه از معني لغوي خود به اعمالي که نماز خوانده مي شود، نامگذاري شد. بنابراين انسان نمازگزار روزانه 3 يا 5 نوبت به درگاه خالق خود دعا مي کند. به اين معنا که خدا را به ياري خود مي طلبد و از او انتظار اميد به زندگي شايسته را دارد.

اين نوع ارتباط معنوي به اعتقاد روانشناسان به (دروني شدن) منجر مي شود که در اين صورت، انسان موحّد کسي را جز خداي سبحان، اميد و پشتوانه خود نمي داند و اين احساس مايه انگيزش او در تمام عرصه ها خواهد بود. باتوجه به اينکه خالق هستي (رب العالمين) است و تمامي فرهنگ از جانب او به بشر رسيده است، شيوه دعا کردن را به بنده خود آموزش داده که چگونه با خداي خود سخن بگويد و چه چيزي را از او مسئلت نمايد. آنچه در منابع روايي به عنوان عمود دين از نماز ياد شده، در واقع مي توان گفت، به منزله شاهرگ حيات طيّبه است که بنده نمازگزار به دست خود مقدمات آن را فراهم کرده و بنايي محکم و رو به آسمان، به طرف بالا پيش مي برد. تا در هنگام نياز، بر آن تکيه زده و کمر راست کند.

پس بنابراين، اين ستون هرچه بيشتر و محکمتر بنا شود بهره وري آن نيز افزون خواهد بود.

حال که دانستيم نماز، دعا و نيايش به سوي معبود و ستون دين است، سزاوار است که اين ستون در مکان هاي مقدس مسجد توسط افراد صالح و پرهيزگار برپا شده و حفظ و حراست گردد.

با مرور آيات و روايات در مورد نماز به اين نکته مهم پي مي بريم که نماز سررشته ارتباط بنده با خالق بوده و جذابيت اين رشته بسان آهن ربا، نمازگزاران متعهد را در اوقات معين روزانه سه يا پنج بار به سوي مکانهاي برگزاري نماز جماعت به قصد احياء ستونهاي جديد و بسيار مي کشاند. قطع نظر از احياء ستونهاي جديد و افزون، استحکام بناي عظيم دين و آئين نيز افزون گرديده و ساليان دراز، نسلهاي آينده در زير سايه آرامش بخش به حيات طيّبه خود ادامه خواهند داد. در اين رابطه قرآن کريم مي فرمايد:

« إِنَّمَا يَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلاةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَلَمْ يَخْشَ إِلا اللَّهَ فَعَسَى أُولَئِكَ أَنْ يَكُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِينَ».4

واژه «اِنما» که در عربي به معناي حصر است، تعمير مساجد منحصر به افراد نمازگزار شده، مي فرمايد: «منحصرا تعمير مساجد خدا به دست کساني است که به خدا و روز قيامت ايمان آورده و نماز (پنجگانه) بپا دارند و زکات مال خود بدهند و از غير خدا نترسند آنها اميدوار باشند که از هدايت يافتگان راه خدا هستند.» حضرت علي (ع) مي فرمايد: ذِکرُالله سَجيَّهُ کلِّ محسِن، و شيمهُ کلّ مؤمن (غرر الحکم، ج1، ص364، ح15)

به ياد خدا بودن روش هر نيکوکار و شيوه هر مؤمن است.

آثار فرهنگي در نماز جماعت چگونه تحصيل مي شود؟

 

آتنا صادقی بازدید : 1 سه شنبه 15 اسفند 1391 نظرات (0)

نماز ستون دین و یکی ازمهترین دستورات خداوند بزرگ است ، در ماز راز و زمزهای عجبیبی هفه است.

زیباترین وسیله ارتباط با خداوند و راه رسیدن به کمال و رستگاری نماز است. تحقیقات زیادی در مورد نماز و اهمیت آن در جامعه آمده است که یکی از مهمتری آها تاثیرات اجتماعی میباشد.شاید یکی از تاثیرات مهم و اساسی آن ایجاد نظم و اضباط در جامعه و بی افراد باشد.با حضور نظم است که زدگی افراد در جامعه شکل گرفته و ادامه پیدا میکند.احاکم دین مقدس ما اسلام نیز بر این اصل مهم تاکید زیادی کرده است که یکی از آنها نماز است .

نماز باعث نظم و ترتیب در روح و روان انسان میشود و پایداری آنرا امکان پذیر میکند. هر مسلمان پج بار در طول روز در زمان معین به اقامه نماز با نظم و ترتیب میپردازد. تشکیل صفوف منظم نماز و ایجاد صفوف منظم نماز و هماهنگی و رعایت مراحل مشخص در نماز از نمونه های از رعایت ظم و ترتیب است. اهمیت نماز اول وقت بسیار زیاد سفارش شده است و برای آن ارزش زیادی بیان شده است.

 ا مير مومنا ن حضرت علی (ع ) می فرمايد: 

        « ا نسا ن با ا يما ن بايد شبانه روز خود را به سه قسم تقسيم کند زمانی برای   نيا يش وعبادت ، زمانی برای تامين هزينه های زندگی و زمانی را برای  واداشتن نفس به لذت هايی که حلا ل و ما يه ی زيبا يی ا ست.»( نهج البلاغه )

نماز جماعت باعث همدلی و نزدیک شدن دلها میشود. وقتی مسلمانان در صفوف مظم نماز هستند ،یکدیگر را میشاسد ، باهم آشنا شده و انس و دوستی و محبت بین ایشان حاصل میشود. وقتی مسلمانان بدون توجه به رنگ ونژاد در صفوف نماز قرار میگرند  و هدف مشترکی دارند اطمینان دارد خداوند به آنها برکت و خیر خواهد داد و با آنان همراه خواهد شد.

در قرآن کريم در سوره ی توبه می فرما ید:

       « فَاِ ن تا بُوا و اَ قا مُوا الصَّلوة وَا تَوُا الزَّکوةَ فَاِ خوانُکُم فِی الدّينِ »

که میفرماید که اقا مه ی نما ز به برا دری مسلما نان می انجا مد زيرا با نما ز ا ست که مسلما نان معا نی مشترک فرا وا نی پيدا می کنند.

در  نماز در مقابل خداوند به رکوع و سجود رفته و اعلام میکیم از او تبعیت میکنیم. و ا ما م صا دق ( ع ) می فرما يد: 

  « کسی که دين خدا را بزرگ دارد ، حق برا درا ن دينی ا ش را بزرگ می دارد و آ ن که دين خود را سبک می شمارد برادرا ن خود را خوا ر می دا رد.

برخی از  نماز ها مثل نماز جمعه را فقط با جماعت میتوان خواند . در سوره بقره میفرماید                     « با مردم سخن نيک بگوييد و نما ز را بپا داريد.» 

در روا يا ت آ مده ا ست اگر بين دو مسلمان کدورت پيش آ يد و با هم قهر کنند ورابطه عا طفی و ا نسا نی آ نها قطع گردد نماز آنها اشکا ل دارد.در اين آيات و حديث ، داشتن رابطه ی خوب با مردم در کنار نماز  ، نشا نه ی مومنا ن و شيعيا ن ذکر گرديده است و نما ز ، مردمداری ، مهربا نی وهمدردی با مردم ، مکمل يکديگر معرفی شده اند.

یکی دیگر از عوامل کترل اجتماع است که هر جامعه برای رسید به هنجارهایش به یک سری قوانین نیازمد است. 

در جا معه ی دينی ودر بين ديندارا ن نيز مکانيزم های وجود دارد که ا فرا د را ا زهنجار شکنی ، قانون گريزی ، کجروی و فسق و فجور باز می دارد. يکی از اين راهها نماز است و نماز ياد خداست « اَ قِمِ الصَّلوةَ لِذِکری » وکسی که به ياد خدا ست گرد معصيت وگناه نمی رود. نما زگزارعالم را محضر خدا می داند و خداوند را هميشه شاهد و ناظر بر اعمال خود می داند وا طمينا ن داردکه پس ا زمرگ با يد پاسخگوی تمام اعما ل خوب وبد خود( ولو کوچک به ا ندازه ی دانه ی خردل ) با شد.

یکی دیگر از بهتری تایج نماز امید دهی به فرد در زندگی میباشد. زیرا بدی ها را ترک و به سمت خوبی ها خواهد رفت . در قرآن کریم آماده است:    « کسا نی که کتا ب خدا را تلا وت می کنند ونما ز را بپا دا شته و ا ز آ نچه به آ نا ن روزی داده ايم ، در نها ن و آ شکار انفا ق می کنند به تجارتی امید بسته اند که هرگز تباه نخواهد  شد.»( سوره ي فاطر)

اگر از جنبه دیگری بررسی شود شاید یکی از تاثیرات مهم آرامش و امیت باشد؛ولی اعتماد و عزت نفس  این افراد به خاطر ایمانی که دارند به تدریج بیشتر خواهد شد و مسلمان به واسطه ارتباط به خداود به سعادت خواهد رسید.

. اما م صادق ( ع ) می فرماید:   « سلام دادن در آ خر هر نماز ، موجب امنیت و امان دردنیا و آخرت ا ست.»(راشدی ، 1381)

بررسی آیات قرآن مجید و احادیث نشان میدهد در فرهنگ اسلامی نماز و ازدواج هردو بنایی محبوب و آرامش دهنده هستد.

نماز همیچنین میتواند باعث عدم سقوط افراد و  جامعه میگردد. اگر مومن تصمیم به گناه داشته باشد و  و ترک نماز به منزله داخل شدن به کفر است.

    ترک نما ز  به ويژه نماز جمعه و جماعت باعث دوری ا ز مسلما نا ن وتفرقه و پراکندگی می شود وتفرقه می تواند به سقوط وا نحطاط بينجا مد. پيا مبر ا کرم (ص) می فر ما يد:

          «  وبدا نيد که به تحقيق خدای ، تعالی ، نما ز جمعه را در همين جا که ايستاده دام  ودر همين روز و در همين ماه و از همين سال تا روز قيامت بر شما فرض کرده  ا ست. پس هرکه آ ن را در حيا ت يا د ر مما ت من از روی ا ستخفا ف يا ا نکار آ ن را ترک کند، خدا پر يشانی و پراکندگی اش را فرا هم آ ورد و در کا رش  بر کت ننهد.

خداوند همچنین یکی از راههای مبارزه با مشکلات را پناه بردن به نماز میداند و میفرماید (از صبر و ماز کمک بگیرید)

   نما ز ا نسا ن را متوجه خدا و قدر ت لا يزا ل وی می کند که هيچ قدرتی برتر ا زا و نيست و هر چه اراده کند و بخواهد هما ن می شود. نما ز گزار وقتی به خدا فکر می کند که مشيت همه ی ا مور در دست توا نمند ا و می با شد و خا لق همه ی مخلو قا ت ا ست و از نيا ز و خوا سته ی تما م مو جو دا ت آگاهی دارد و به همه ی ا نسا نها لطف و عنايت دار د.

در نتیجه میتوان گفت نورایت تحولی عمیق در فرد و اجتماع ایجاد میکند و باعث شادی و نشاط در همگان میگردد و هدف ایجاد یک جامعه آرمانی که مبارزه با بی عدالتی و جهل و نادانی است.تاثیر نماز به طور عمیق باعث عدالت محوری، قاومداری و پرهیز از گناه میباشد که هیچگاه احطاط و تجزیه نخواهد شد.

 

 

 

 

 

 

 

آتنا صادقی بازدید : 2 یکشنبه 13 اسفند 1391 نظرات (0)

 

خودکشی

(واستعینوا بالصبر و الصلوة ...) سوره مباركه بقره/ آیات شریف 445 و 153

 

قدمت "خودكشی" به اندازه قدمت خود انسان است. در سراسر تاریخ مكتوب بشر، به اقدام انسان برای از میان بردن خود اشاره شده است كه از آن جمله می توان به داستان خودكشی "آژاكس" در ایلیاد هومر اشاره كرد. (1) 

تقریباً هیچ جامعه ای را نمی توان یافت كه اقدام به خودكشی در آن به وقوع نپیوندد. توجه كنید كه "اقدام به خودكشی" با "خودكشی موفق" تا حدودی متفاوت است، به عنوان مثال ثابت شده است كه خودكشی های جدی و مصمم كه معمولاً از روش های جدی و خشونت آمیز(مثل پرت كردن خود از ساختمان های مرتفع، حلق آویز كردن، بریدن رگ یا استفاده از گلوله و ...) صورت می گیرد، عمدتاً در مردها و در سنین بالا و با موفقیت به وقوع می پییوندد.

در عوض "اقدام به خودكشی" به شیوه تهدید آمیز یا نمایشی و با استفاده از روش های كم خطرتر مثل مصرف دارو، بیشتر در خانم ها و در سنین جوانی شایع است و كمتر به موفقیت می انجامد. هر چند كه در موارد تهدید و اقدام نمایشی به خودكشی نیز باید مسئله را كاملاً جدی گرفت، چرا كه 70 تا 80 درصد كسانی كه خودكشی موفق می كنند، قبلاً نیت خود را با كسی در میان گذاشته اند كه البته مورد توجه قرار نگرفته است. (2)  

در هر صورت آن چه كه برای ما مهم است، دلایل اقدام به خودكشی یا خودكشی موفق است كه عمدتاً به سه گروه تقسیم می شوند: 

1- زمینه هایی روانی 

2- زمینه های اجتماعی

3- بحران های شخصی و اتفاقاتی كه ایجاد فشار روانی می كنند. (3)

درباره زمینه روانی، یك بررسی آماری در آمریكا پیرامون خودكشی نشان داده است كه: 72 درصد خودكشی های موفق به علت بیماری افسردگی، 13 درصد به علت اعتیاد به مصرف الکل، 8 درصد به علت سایر بیماری های روانی و 7 درصد بدون هیچ زمینه قبلی یا بیماری روانی خاص به وقوع پیوسته اند. بررسی های مشابه وجود اختلالات شخصیت توأم با اعتیاد به الكل یا مواد مخدر را در اقدام كنندگان به خودكشی و كسانی كه موفق به خودكشی می شوند نشان می دهد.

اما از جمله زمینه های اجتماعی مؤثر در خودكشی، انزوای اجتماعی (ناشی از پیری، بازنشستگی، تغییر منزل و گسستن پیوند از خانواده و ...) است؛ به عنوان مثال آسیب پذیرترین گروه، مردان پیری شناخته شده اند كه بازنشستگی از كار، تقلیل روابط اجتماعی و كم شدن یا از دست دادن درآمد در آنها باعث ایجاد احساس از دست دادن موقعیت در جامعه و فقدان هدف در زندگی فردی شده است كه ممكن است منجر به احساس بی ارزشی و افسردگی گردد و در نهایت به خودكشی منجر شود.

در میان بحران های شخصی (سومین گروه) نیز فشارهای روانی ناشی از داغدیدگی، فشار مالی و قانونی و وجود بیماری در خانواده حائز اهمیت بیشتری شناخته شده اند. (4) 

با مرور كلی و گذرایی كه بر عوامل ایجاد خودكشی انجام دادیم، نقش "نماز" در تخفیف یا از بین بردن كامل هر یك از عوامل قابل بررسی است. درباره تأثیر ایمان و "نماز" بر زمینه های روانی، می توانیم به تأثیر عمده نماز در زدودن افسردگی و ایجاد امید و انگیزه زندگی در افراد اشاره نمود و این غیر از عوامل درونی و ناقل های عصبی شیمیایی ضد افسردگی است كه توسط نماز فعال می شود و ما در" تاثیر نماز بر کاهش افسردگی" از این مجموعه مقالات بدان اشاره نموده ایم.

به علاوه واضح است كه نمازگزار واقعی با "می و افیون" (كه عوامل محرك دیگری در تحریك به خودكشی هستند)، میانه ای ندارد. در مورد تاثیر نماز بر رفع اختلالات شخصیت نیز در آینده طی چند نكته سخن خواهیم گفت.

در زمینه های اجتماعی از جمله انزوای سالخوردگان نیز تأثیر نماز نمود بارزی دارد، دیدگاه معنوی و آخرت گرای نمازگزار سبب می شود كه به دوران پیری خویش، به عنوان فرصتی برای تجدیید میثاق با پروردگار خویش و توبه و رهایی از گناهان بنگرد و درست به همین دلیل است كه پای ثابت مسجد های ما را پیران و خردمندان تشكیل می دهند.

گو این كه جامعه اسلامی و نمازگزار روابط توأم با احترام و ارزش را با این گروه افراد به واسطه سابقه اسلامی شان از ضروریات می داند.

اما در بعد بحران های شخصی، مثلا در مورد داغدیدگی، باز هم دیدگاه معادنگر و تكرار "مالك یوم الدین" توسط نمازگزار او را به طور كلی، حتی از فكر خودكشی نیز دور می سازد، چرا كه دیدگاه معادنگر نمازگزار، سخن مولای متقیان جهان حضرت علی (ع) را به یاد می آورد كه فرمودند: "گمان كنید این شخصی كه مرده است، به مسافرتی دور و دراز رفته است و اگر روزی او از سفر باز نگردد، شما برای دیدارش به همان سفر دور و دراز خواهید رفت."

به این ترتیب واكنش نشان دادن در مقابل داغدیدگی و سایر بحران های شخصی، آن هم به شكل خودكشی در مورد مسلمان نمازگزار به كلی بعید به نظر می رسد. به خصوص كه "صبر و صلوة" قدرتمندترین دستاویزهای انسان در بحران های زندگی به حساب می آیند.

به قول رهبر عظیم الشان انقلاب:

"انسان در هر شرایطی به نماز محتاج است و در عرصه های خطر محتاج تر".

نویسنده : دكتر مجید ملك محمدی

پی نوشت:

(1) روانپزشكی لینفوردـ رئیس: مقاله اختلال های خلقی ـ ترجمه دكتر لون داویدیان، ص 254

(2) همان منبع ص 257

(3) همان منبع ص 258

(4) همان منبع  258

آتنا صادقی بازدید : 0 شنبه 12 اسفند 1391 نظرات (0)

چکیده:

این نوشتار به نقش مسجد در تعالی و تحکیم بنیان خانواده می پردازد. آنچه در این مقاله به شرح و تبیین آن پرداخته می شود عبارتند از:
-
مسجد از منظر قرآن کریم
-
مسجد از منظر رسول اکرم (صلی الله علیه وآله) و حضرات معصومین علیهم السلام
-
خانواده ی اهل مسجد، ‌آثار و پیامدهای حضور در مسجد
-
مسجد کانون آرامش بخش
-
مسجد الهام بخش نظم و انظباط 
-
مسجد محل تجلی شناخت و معرفت و بصیرت دینی 
-
مسجد کانون ایمان و عبودیت علم و دانش و معارف قرآنی
-
مسجد عامل بازدارنده خانواده از انحرافات
-
مسجد کانون صبر و استقامت و...

 

درباره ما
چرایی نماز و اینکه نماز چه تاثیراتی بر روی ما دارد. یا به طور کل آیا نماز ما پرا می بایستی با همان آداب قدیم باشد و این آداب چه تاثیراتی بر ما دارد موضوعیت این سایت است. علاقه این وبلاگ برای نشان دادن وجه هایی از نماز است که می تواند روحتان را با این امر بیشتر انس دهد. به امید رضایت حق
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    ایا موضوعات این وبلاگ برای شما جذاب و جدید است ؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 4
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 3
  • آی پی امروز : 0
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 6
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 6
  • بازدید ماه : 6
  • بازدید سال : 10
  • بازدید کلی : 175